تبلیغات
مدیریت و کنترل پروژه کوشا - پنج هدف مدیر پروژه

۵ هدف برای یک مدیر پروژه

مدیران پروژه باید بتوانند کارکنان، پول، تامین کنندگان، تجهیزات و مواردی از این دست که پایانی هم ندارد را مدیریت کنند. مدیر پروژه برای این کار باید بتواند تمرکز کافی داشته باشد و پنج هدف بسیار مهم را برای خود تنظیم نماید. اگر برای هر پروژه بتوان این ۵ هدف ساده را برآورده نمود دستیابی به موفقیت کامل، امکان پذیر خواهد شد. این اهداف برای تمام صنایع و همه نوع پروژه به صورت عمومی مطرح است. مدیر پروژه باید با توجه به سطح تجربه در علم مدیریت پروژه این ۵ هدف را برای پروژه ای که مدیریت می نماید، تنظیم کند.

هدف ۱: پایان به موقع

این هدف سخت ترین هدف یک پروژه است چرا که اغلب، نیازمندی های پروژه حین اجرا تغییر می یابند در حالی که احتمالا برنامه زمانی پروژه به شکل اولیه باقی می ماند. بنابراین مدیر پروژه باید دامنه کاری پروژه را با دقت فراوان مدیریت نماید. از این رو سعی می شود یک فرایند کنترل تغییرات پیاده سازی گردیده تا هر گونه تغییر در دامنه کاری احتمالی مدیریت شود. مدیر پروژه باید همواره طرح پروژه را متناسب با واقعیت و پیشرفت طرحریزی شده به هنگام نگه دارد. هر گونه انحراف از طرح باید شناسایی شده و سریعا بجای خود بازگردانده شوند.

هدف ۲: پایان مطابق بودجه

به منظور حصول اطمینان از اینکه هزینه های پروژه به صورت مارپیچی افزایش پیدا نکنند لازم است بودجه ای در ابتدا برای پروژه تنظیم گردد. در این بودجه باید تمام هزینه های مرتبط با پروژه از جمله هزینه های کارکنان، تجهیزات، تامین کنندگان و مواد در نظر گرفته شود. سپس مشخص گردد که هر فعالیت در طرح پروژه به چه میزان از این بودجه برای تکمیل شدن نیاز دارد و آنگاه هر گونه انحراف از این طرح پیدا شود. مدیر پروژه باید بداند که همواره پرداخت بیشتر به هر فعالیت سبب سهم کمتر سایر فعالیت ها خواهد شد بنابراین لازم است پرداخت های پروژه و در نتیجه تحویل پروژه مطابق بودجه را کاملا کنترل نماید.

هدف ۳: برآورده ساختن نیازمندی ها

هدف برآورده ساختن نیازمندی ها در ابتدای هر پروژه تنظیم می گردد. به عنوان مثال نیازمندی می تواند نصب یک سیستم جدید فناوری اطلاعات، ساختن یک پل یا پیاده سازی یک فرایند باشد. پروژه باید راه حل هایی را به منظور برآورده نمودن کامل این گونه نیازمندی ها ارایه دهد.

نکته که بدین منظور لازم است در نظر گرفته شود آن است که جزییات کافی از نیازمندی ها در آغاز پروژه باید مشخص شود. بدون شک اگر ابهامی به هر نحو ممکن وجود داشته باشد یک فعالیت کوچک تبدیل به کاری بسیار بزرگ خواهد شد و این نابسامانی سبب صرف زمان با ارزش و منابعی برای تکمیل شدن می گردد.

هدف ۴: خوشحال کردن مشتری

ممکن است پروژه به موقع، مطابق بودجه و با برآورده ساختن کامل نیازمندی ها پایان یابد لیکن مشتری خوشحال نباشد. معمولا این نارضایتی به سبب آن است که انتظارات مشتری که از شروع پروژه همواره متغییر است به درستی مدیریت نمی شود.

به منظور آنکه حامی، مشتری و سایر ذینقعان پروژه در پایان کار خوشحال باشند باید انتظارات ایشان به دقت مدیریت گردد. مدیر پروژه باید اطمینان حاصل نماید که پیشرفت پروژه به درستی به اطلاع مشتری رسانده می شود. البته گزارش های کاملا شفاف و واقعی از پیشرفت به موقع پروژه ضروری است. مدیر پروژه باید صدای مشتری یا ایده های قانونی ایشان را پذیرا باشد و هنگامی که امکان تحویل به موقع پروژه وجود ندارد یا اینکه یک تغیییر مورد نیاز است باید پیشاپیش به مشتری این مهم را بگوید. آشکاری و درستکاری همواره بهترین ابزار برای برخورد با انتظارات مشتری است.

هدف ۵: اطمینان از خوشحالی گروه پروژه

اگر بتوان تمام موارد بیان شده را همراه با خوشحال ساختن گروه پروژه پیش برد، آنگاه می توان پروژه های بعدی را نیز به خوبی انجام داد. رضایت همکاران پروژه برای موفقیت پروژه بسیار بحرانی است. کارکنان پروژه را از طریق پاداش دادن و تایید کردن موفقیت هایشان خوشحال سازید. گماشتن اعضای گروه پروژه به کارهایی که در آن توانمندی دارند و هدایت گروه برای تجربه اندوزی سبب افزای دلگرمی آنها می شود. با یک گروه شاد و دارای انگیزه دستیابی به هر موفقیتی در پروژه میسر است.

 




طبقه بندی: اصول کنترل پروژه،
برچسب ها: اهداف مدیر پروژه، پایان به موقع پروژه،

تاریخ : جمعه 19 شهریور 1395 | 07:03 ب.ظ | نویسنده : گروه برنامه ریزی و کنترل پروژه کوشا | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.